Co-voorzitter Ger Hüsen van DFC liet verwijzend naar verleden, heden en toekomst ten overstaan van de aanwezige leden van de gloednieuwe Business Club vrijdagavond doorschemeren dat DFC meer is dan een gewone voetbalclub. De bijna 127-jarige Dordrechtsche Football-Club (opgericht 16 augustus 1883) vertoont immers veel gelijkenis met een eerbiedwaardig instituut – een monument dat ook volop meegaat in de moderne tijd overeenkomstig de recente club-slogan ´Traditioneel en modern´.
Met andere woorden: ook in de toekomst moet de club hoofdstukken kunnen toevoegen aan zijn rijke en unieke geschiedenis. Zo leverde DFC begin 20ste eeuw de keeper voor het allereerste Nederlands Elftal en komt de club ook voor op het lijstje van landelijke bekerwinnaars. ´En we zijn 5 jaar ouder dan Sparta en 25 jaar ouder dan Feyenoord´, aldus de co-voorzitter.
Nog niet zo lang geleden klopte de club op de poort van de amateur-hoofdklasse. Voorlopig bleef het bij kloppen. Na een paar moeizame jaren zit DFC weer in een groei-en bloeifase. In mei promoveerde het eerste voor het tweede achtereenvolgende jaar – nu naar de tweede klas. Ger: ,,DFC moet groeien en groeit weer. Diverse jongens zijn teruggekeerd naar hun roodwitte roots. We hebben een ploeg die in het nieuwe seizoen weer goed kan meedoen. Nee, we betalen onze spelers niet. We regelen wel wat voor de selectie, zoals een bijzonder trainingskamp.´´
Ook de organisatie binnen de vereniging moet verder groeien, professionaliseren vindt de co-voorzitter. ,,Zo brengen we voor het begin van het nieuwe seizoen een Presentatiegids uit´´. Het is een van de diverse stappen om DFC weer prominenter op de Dordtse voetbalkaart te zetten. De zakelijke opmaat in de vorm van de Business Club vormt een belangrijk onderdeel van dit streven. Het bracht Hüsen tot de volgende gloednieuwe leuze: ´DFC heeft het, DFC geeft het, DFC beleeft het!´.
Gesloten voor reacties