De historische band tussen DFC en de Nederlandse Spoorwegen is vandaag (zondag) verbroken. Vanaf vandaag rijdt de NS niet meer op de spoorlijn tussen Dordrecht en Gorinchem / Geldermalsen die achter DFCs huidige veldencomplex loopt. In het kader van privatisering en marktwerking exploiteert voortaan de Britse vervoerder Arriva deze spoorlijn.
De lijn werd op 16 juli 1885 in gebruik genomen; DFC (opgericht in augustus 1883) was toen nog geen twee jaar oud. Vanaf ongeveer 1900 tot net na de Tweede Wereldoorlog speelde DFC in het voor die tijd fraaie stadion aan de Markettenweg. Dat was pal achter het huidige Centraal Station van Dordrecht aan de zijde van het Weizigtpark. Het voor 19-eeuwse begrippen monumentale station was in 1872 in gebruik genomen, zodat mag worden gesteld dat DFC zn leven lang buurman is geweest van de NS. Kort na de Tweede Wereldoorlog verhuisde DFC naar het huidige complex dus opnieuw pal bij een spoorbaan. Tot 8 januari 1958 reden er met regelmaat stoomtreinen langs. Die dag kwam een einde aan het Nederlandse stoomtijdperk de laatste rit ging tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dieseltreinen vervingen de stoomreuzen. Sinds 1992 is het traject geëlektrificeerd.
De NS nam zaterdag afscheid van DFC en het traject met een authentieke dieseltrein, die enkele malen reed tussen Dordrecht, Dordrecht-Stadspolders en Gorinchem / Geldermalsen v.v.
Gesloten voor reacties